Mijn kijk op een project, een onderneming of een probleem is eenvoudig. Je kan er op 3 manieren voor ‘betalen’: met geld, met je tijd, of met kennis. Met geld huur je iemand in om te werken aan jouw project. Zo kan jij je tijd en kennis investeren in andere zaken. Met tijd vergaar je …
Dat moet je natuurlijk niet té letterlijk nemen. Maar herinner je je nog hoe het internet er vroeger uitzag? Zoekmachines waren er al, maar waren lang nog niet zo efficiënt als dat ze nu zijn. Zoeken naar interessante websites, gebeurden toen vooral met behulp van “web directories“. Web directories waren vooral in de beginjaren van …
Wat is een communicatieplan? Het communicatieplan is een overzicht van communicatieacties die je wenst uit te voeren om jouw boodschap tot bij je doelgroep te krijgen. Het is dus een operationele en structurele vertaling van specifieke en chronologische acties binnen jouw organisatie. Jij en je medewerkers gebruiken dit plan als referentiekader voor alle communicatie binnen …
Google heeft al heel wat gegevens van jou verzameld, wist je dat? Maar wist je ook dat je deze zelf kan beheren via Google My Business? Zo kan je in de zoekresultaten aangeven hoe mensen je kunnen contacteren, wat je openingstijden zijn en waar ze je kunnen vinden. En dat helemaal gratis! Het voordeel is …
Ben je net gestart met een nieuwe onderneming? Zie je het nut niet in van alles uit te besteden? Wat je reden ook is, misschien zoek je naar een gratis oplossing om snel online te gaan. En dat is uiteraard mogelijk. Er zijn heel wat populaire diensten waar je zelf aan de slag kan gaan. …
Heel belangrijk dus. Maar niet altijd. Als je de meeste marketingbureau’s moet geloven, ben je écht niets zonder SEO. En dat kost natuurlijk wel wat geld. Slim investeren in de toekomst dus. De misconceptie is dat elke website gebouwd is om gevonden te worden door nieuwe, potentiële klanten. Dus moeten we proberen zo veel mogelijk …
Je social media strategie bepaalt of je dit kan of niet. Niemand verplicht je om online aanwezig te zijn. Maar dat je er je voordeel uit kan halen is al snel duidelijk. Het vraagt echter veel tijd en energie, en dan lijkt snel interessant om deze taak uit te besteden. Immers, het beheer is iets …
We lezen anders op een beeldscherm dan op een blad papier. We scannen de tekst, en lezen niet alles woord voor woord. Dit doen we omdat we doelgericht lezen. Een website bezoeken we om een specifieke taak te volbrengen. Daarom vervult elke pagina een functie en zijn webteksten kort, eenvoudig en doelgericht. Ik zet kort …
Berichten die je op sociale media plaatst hebben lang niet zo groot bereik dat je zelf zou denken. Er wordt wel vaker gefluisterd dat je nog geen 10% van je Facebook volgers bereikt. Tenzij je natuurlijk gebruik maakt van de ‘boost’-knop. Facebook haalt zijn inkomsten uit advertenties, en laat zijn professionele gebruikers graag betalen. Om …
De twijfel om nog een eigen website te bouwen en onderhouden is groot. Het neemt tijd in beslag, het kan een aardige hap nemen in je marketing en communicatiebudget, en je moet daarnaast nog heel wat online kanalen beheren. Wat is dan nog het nut van je eigen website? Een eerste indruk: je wilt professioneel …
Er is een groot verschil tussen online communicatie en online marketing. Dat is het vertrekpunt. Voor je online marketingstrategie te bepalen, ga je doelen voorop stellen. Meestal zijn deze doelen te herleiden tot het vergroten van je markt. Je wil meer bezoekers, meer producten verkopen, meer conversies, enz… Op basis hiervan bepaal je een strategie, …