Beheer je zaak op Google My Business

Google heeft al heel wat gegevens van jou verzameld, wist je dat? Maar wist je ook dat je deze zelf kan beheren via Google My Business? Zo kan je in de zoekresultaten aangeven hoe mensen je kunnen contacteren, wat je openingstijden zijn en waar ze je kunnen vinden. En dat helemaal gratis! 

Het voordeel is dat je bedrijfsvermelding in de zoekresultaten van Google beter gaat opvallen. Wanneer mensen je bedrijf op Google terugvinden, kunnen ze vervolgens gemakkelijk verder klikken op je telefoonnummer, adres of de link naar je website. Op desktop zie je rechts van de zoekresultaten een kader verschijnen. Op mobiele toestellen zal dit nog prominenter aanwezig zijn bovenaan de pagina.

Deze gegevens worden bovendien ook weergegeven in Google Maps. Je krijgt dan een permanent zichtbare plaats op de kaart. Handig wanneer mensen zoeken naar bedrijven in hun buurt! 

Het is belangrijk om je gegevens actueel te houden, en Google vergemakkelijkt dat door je alles via één centrale plek te laten beheren. Je kan zelfs nog een stapje verder gaan door de gegevens van je bedrijf op te smukken met foto’s, video’s en berichten. Zo kan je promoties en producten eenvoudig communiceren, rechtstreeks in de zoekresultaten. Jouw klanten kunnen bovendien ook beoordelingen toevoegen.

Zorg dat je gegevens altijd up-to-date zijn. Misschien heb je tijdens de feestdagen aangepaste uren? Of heb je een nieuw telefoonnummer? Je kan je gegevens op elke moment aanpassen. Ze zijn onmiddellijk zichtbaar in de zoekresultaten.

Misschien heb je al een vermelding op Google My Business, maar kan je deze nog niet bewerken. Probeer je dan als eigenaar van je bedrijf aan te duiden. Hiervoor moet je je identiteit bewijzen. Een eenvoudige manier is om een postkaart te laten versturen met een code. Deze code kan je dan later ingeven via de website. Google weet op die manier dat jouw bedrijf zich op deze locatie bevindt. 

Verder krijg je van Google nog enkele andere gratis hulpmiddelen. Zo kan je eenvoudig een eigen webpagina maken. De keuze in thema’s is eerder beperkt, maar het is wel handig om alles op één plek te beheren. De webpagina bestaat uit enkele afbeeldingen en tekst. Je kan hier dus iets dieper ingaan op je producten of diensten. Je openingsuren en contact informatie worden hier ook weergegeven. 

Andere hulpmiddelen zijn berichten, of “Posts”. Dit kan je vergelijken met nieuwsberichten op een blog of op sociale media. Zo kan je over promoties communiceren, tips en tricks verspreiden of ander nieuws dat je graag aan je klanten meegeeft. Door regelmatig updates te posten, zullen bezoekers ook vaker terugkomen naar je pagina. Je krijgt ook informatie over het aantal weergaven en de acties van je bezoekers. 

Google My Business is een nuttige en gratis aanvulling op je online communicatie. Zowel voor bedrijven met een fysieke locatie, als bedrijven die enkel op het web actief zijn. En het is niet onbelangrijk vermits dit de weergave in Google Search en Google Maps bevat. Het is je publieke identiteit op het internet, en vergemakkelijkt het zoeken naar jouw informatie voor jouw gebruikers.