De bedrijfgids, een menukaart voor het internet.

Dat moet je natuurlijk niet té letterlijk nemen. Maar herinner je je nog hoe het internet er vroeger uitzag? Zoekmachines waren er al, maar waren lang nog niet zo efficiënt als dat ze nu zijn. Zoeken naar interessante websites, gebeurden toen vooral met behulp van “web directories“.

Web directories waren vooral in de beginjaren van het internet erg in trek. Maar hun populariteit is drastisch afgenomen, al kan je er nog steeds verschillende terugvinden. Bij de meeste kan je jouw link ook gratis laten opnemen. 

Het grote voordeel van deze web directories, of gidsen voor het internet, is nog steeds dat je je vindbaarheid vergroot. En ook dat je een grotere geloofwaardigheid geniet als je opgenomen wordt in een betrouwbare bedrijfsgids. De meeste gidsen werken met inkomsten via advertenties. Dus ze richten zich sterk op SEO. Bovendien scoren ze vaak goed in lokaal gerichte zoekacties van je klanten. 

Bovendien bevatten ze ook vaak andere functies zoals beoordelingen. Reviews zijn erg belangrijk om op te volgen. Je er leert gemakkelijk uit de ervaringen van je klanten. Ze zijn er eerlijk, vaak erg rechtuit en soms ook heel gedetailleerd in hun omschrijvingen. Je kan er dus handig op inspelen om jezelf te verbeteren.

Als bedrijf is een goed startpunt de bedrijvengids van je eigen gemeente. Vaak hebben zij op hun website een link met een overzicht van lokale bedrijven. Met behulp van een invulformulier of e-mail kan je je gratis toevoegen aan de lijst. De enige voorwaarde is uiteraard dat je bedrijf gevestigd is in de gemeente. En een snelle opzoeking op het internet zal je zeker tot bij heel wat andere webgidsen leiden.