De zin en onzin van inhaakkalenders

Berichten die je op sociale media plaatst hebben lang niet zo groot bereik dat je zelf zou denken. Er wordt wel vaker gefluisterd dat je nog geen 10% van je Facebook volgers bereikt. Tenzij je natuurlijk gebruik maakt van de ‘boost’-knop. Facebook haalt zijn inkomsten uit advertenties, en laat zijn professionele gebruikers graag betalen.

Om je pagina toch een ‘organische’ boost te geven, kan je gebruik maken van een inhaakkalender. Dit is een overzicht van alle feesten, evenementen en gebeurtenissen die je tijdens een kalenderjaar kan tegenkomen. En dat zijn er erg veel tegenwoordig. Voor alles bestaat wel een (fake) feestdag, en elke organisatie verzint er maar al te graag eentje bij.

De verleiding is dus groot om hier aan deel te nemen. Immers, een actueel onderwerp wordt sneller opgepikt, gedeeld en dus ook verwerkt door het algoritme. Inhakers blijven dus door hun link met de actualiteit beter hangen bij hun volgers. Maar niet alle gebeurtenissen zijn relevant voor jouw organisatie. En je kan je ook flink belachelijk maken. Zo is Thanksgiving geen feestdag die wij als Europeanen vieren, en hebben volgers van een wellness hotel geen interesse in de dag van de jeugdbeweging. Wees dus selectief, en kies enkel die dagen uit die ├ęcht bijdrage tot jouw communicatie.

Ik ben zelf dus geen al te grote fan van inhaakkalenders. Te veel bedrijven en organisaties maken er gebruik van. En hierdoor word je overspoeld met zinloze berichten. Opvallen wordt dus best wel moeilijk. Gebruik originaliteit en relevantie in je voordeel, en maak van jouw pagina iets uniek.