Duurzame marketing

Je kan alle activiteiten die je uitvoert om meer diensten en producten te verkopen beschouwen als marketing. Kort samengevat, marketing is het vergroten van je markt.

Marketing staat vandaag vaak in teken van economische groei door marktontwikkeling. Het maken van meer winst staat dan meestal centraal. Maar het is best mogelijk dat dit niet altijd zo zal zijn. Naast winst maken moeten bedrijven ook op zoek gaan naar duurzame doelstellingen. We kunnen immers niet blijven groeien als onze bronnen daarvoor stilaan uitgeput geraken. Ook sociale en ecologische doelstellingen zullen steeds belangrijker worden.

Jouw marketing en communicatie doelstellingen zullen dus ook duurzamer moeten worden. Content en context hebben een visie op lange termijn nodig. Vandaar deze vraag: Hoe zet je deze 5 types van marketing in om jouw online activiteiten duurzamer te maken?

Search Engine Optimization (SEO)

Het doel van SEO is om een hoger zoekresultaat te krijgen in Google. Vermits we niet allemaal op dezelfde zoekwoorden kunnen inzetten, is niche marketing erg belangrijk geworden. Helaas wordt SEO vandaag te vaak aanzien als een alternatieve vorm van adverteren.

Door het opzetten van veelvuldige SEO campagnes neemt de relevantie van zoekresultaten sterk af. Je probeert handig gebruik te maken van hoe het zoekalgoritme jouw boodschap zo hoog mogelijk kan plaatsen. En dat heeft uiteraard invloed op hoe we informatie opzoeken en gebruiken.

Zet dus in op SEO om je website vindbaar te maken met relevante zoekwoorden. En gebruik content marketing om meerwaarde te creëren voor je bezoekers. Blogposts maken trouwens ook goede landingspagina’s.

Advertenties

Adverteren is een efficiënte manier om je producten of diensten te promoten. Met de tools voorhanden vandaag kan je je boodschap heel gericht de wereld in sturen. Maar het mes snijt langs 2 kanten. Het internet wordt hoofdzakelijk betaald door adverterende bedrijven. Nieuwswebsites, sociale media, zoekmachines, … je kan ze allemaal gratis gebruiken. De gebruikers worden bedrijfsmiddelen, en advertenties geven je toegang tot die middelen.

Het probleem met adverteren is dat dit vaak een korte termijn strategie is en geen duurzaam communicatiemiddel. Een deel is te verklaren door het ‘lawaai’ dat advertenties genereren. Stel, je lanceert een advertentie die dagelijks door 1000 websitebezoekers wordt gezien. Met een gemiddelde klikfrequentie van 2% bereik zullen 20 gebruikers tot actie overgaan. Op zich zal je als adverteerder je ROI bekijken op basis van de conversie van die 20 gebruikers. Maar wat met de 980 andere gebruikers die je advertentie ook zagen en geen actie ondernamen? We beschouwen hun als ‘collateral damage’, een ongewenst maar onvermijdelijk neveneffect.

Terwijl we allemaal moeten toegeven dat we advertenties beu geraken, blijft dit een van de meest gebruikte methodes in marketing. En blijven we onze platformen en media kanalen vervuilen met soms vervelende communicatie. Adverteren blijft dus heel erg doeltreffend, maar gebruik het met mate.

Social Media Marketing

Naast adverteren via sociale media kanalen, moet je ook je sociale profielen onderhouden. In een eerder artikel had ik het ook al over de zin en onzin van inhaakkalenders. Inpikken op de actualiteit is erg belangrijk geworden, zodat we bereid zijn om berichten te maken over eender welk thema. “De dag van de rode onderbroeken? Ja leuk! Wij doen mee!” Ik maak het nu natuurlijk een beetje belachelijk, maar je begrijpt dat enkel een ondergoedmerk baat zou hebben bij een verzonnen themadag zoals deze.

De belangrijkste rol van sociale media is om conversaties uit te bouwen met je gebruikers. En de invulling hiervan kan je zelf bepalen. Gebruik Instagram om een blik te werpen achter de schermen, Facebook om een debat te starten, en Twitter om je nieuws te delen. Er zijn natuurlijk geen verplichte regels die je hier moet volgen.

Helaas bereik je niet al je volgers. Sociale media platformen sporen je daarom aan om je berichten om te zetten naar advertenties. Met een gemiddelde post, bereik je op organische wijze slechts 2% tot 3% van je volgers. Dat is erg weinig, maar de doorklikfrequentie van een advertentie is niet beter. En in tegenstelling tot advertenties die je loslaat op een groep onbekenden, hebben jouw volgers reeds hun interesse aangegeven door je profiel te bezoeken.

Naast je eigen website is sociale media zeker zo belangrijk. Maar je steekt er heel wat tijd en energie in. Dit kan je automatiseren of uitbesteden, maar weet dat een persoonlijk en eerlijke aanpak op langere termijn meer zal opleveren.

Email marketing

Klanten hou je gemakkelijk op de hoogte met behulp van een nieuwsbrief. Je verzamelt hun gegevens via aankopen, wedstrijden, promoties, enz. Of je plaatst een formulier op je website waarin bezoekers hun e-mailadres kunnen achterlaten. Er zijn heel wat nieuwe regels opgesteld om dit correct en eerlijk te laten verlopen. Nieuwe wetten binnen de privacywetgeving (GDPR) moeten er voor zorgen dat we geen personen kunnen mailen die daar niet om gevraagd hebben. Dat maakt het moeilijker om email adressen te verzamelen, maar de waarde van deze contacten is wel vele malen groter geworden.

Email marketing is een zeer directe vorm van communicatie en zorgt nog steeds voor een goed resultaat. Ze zijn erg laagdrempelig om in te zetten en je bereikt snel de juiste doelgroep met een gepaste boodschap op het juiste moment.

Helaas worden nieuwsbrieven niet allemaal gelezen. Nochtans zullen 99% van je emails hun bestemming bereiken. Maar een open rate van ‘slechts’ 30% is eigenlijk niet zo abnormaal. En dat is nog steeds een beter resultaat dan adverteren of posten op sociale media.

Content Marketing

Tot slot kan je content marketing inzetten. We zien het vaak in de vorm van storytelling en brand authority. Als organisatie wil je je kennis delen, verhalen vertellen of oplossingen bieden aan je publiek. Dit kan in heel wat vormen: blogs, rapporten, ebooks, podcasts, enz. Ook offline bieden magazines en boeken bijkomende kansen.

Van alle marketing strategieën zal content marketing waarschijnlijk het meest duurzame karakter hebben. Je investeert namelijk niet rechtstreeks in het creëren van financiële winst, maar wel in een meerwaarde via het delen van kennis en oplossingen. Het vergroten van jouw marktwaarde en verkoop zullen langzamer verlopen, maar zullen meer weerstand bieden in de toekomst.

Het grootste dilemma van content marketing is het vrijblijvend karakter. Je deelt je kennis immers gratis met gebruikers. Dit garandeert geen onmiddellijke conversie en verkoop. En gaat ook concurrentie aan met betalende content platformen. Je concurreert soms op een oneerlijke manier met content achter een paywall. Gebruik het echter in je voordeel, en geef dus niet meteen alles gratis weg. Wie meer wil weten, zal er gerust ook een bijdrage voor overhebben.

Een alternatief?

Sinds kort werk ik aan een platform dat een alternatief kan bieden op adverteren. Het is in de eerste plaats gericht op organisaties met een maatschappelijk doel. En brengt ze in contact met ambassadeurs die hun eigen netwerk kunnen inzetten om de boodschap verder te verspreiden.

Een prototype is reeds beschikbaar via www.fwdmessage.com.