Heel belangrijk dus. Maar niet altijd.
Als je de meeste marketingbureau’s moet geloven, ben je écht niets zonder SEO. En dat kost natuurlijk wel wat geld. Slim investeren in de toekomst dus. De misconceptie is dat elke website gebouwd is om gevonden te worden door nieuwe, potentiële klanten. Dus moeten we proberen zo veel mogelijk bezoekers te lokken naar je website. Want meer bezoekers = meer klanten = meer verkopen = meer omzet = groter bedrijf. Maar dit is waar het schoentje een beetje knelt. Niet ieder bedrijf wil of moet groeien. En niet elke website is dus louter een onderdeel van je marketing machine.
Elke website moet natuurlijk wel een rol vervullen. “Ik wil een website omdat het zo hoort en iedereen heeft er één” is niet de juiste reden om er aan te starten. Al zit er natuurlijk wel een beetje waarheid achter dit argument. Een website is immers een noodzakelijk kwaad geworden.
De rol van een website kan erg verschillen. Naast de marketingdoelstellingen, speelt jouw website zijn belangrijkste rol in de communicatie. En dat is soms louter informatief. Je website is dan het platform om nieuws, bevindingen of aankondigingen te verspreiden. Maar ook die informatie moet gevonden worden. Daarom is het schrijven van webteksten belangrijk. Door goede kernwoorden te gebruiken, zal je tekst ook beter geïndexeerd worden door zoekmachines. Door een goede structuur in je pagina’s en eenvoudige taal zullen je teksten beter gelezen worden.