Je social media strategie bepaalt of je dit kan of niet. Niemand verplicht je om online aanwezig te zijn. Maar dat je er je voordeel uit kan halen is al snel duidelijk. Het vraagt echter veel tijd en energie, en dan lijkt snel interessant om deze taak uit te besteden. Immers, het beheer is iets waar je met regelmaat mee moet bezig zijn. En niet alleen wanneer het je past.
Social media kan je helpen op verschillende niveaus:
De voordelen van social media uit te besteden lijken al snel duidelijk:
Maar er zijn ook enkele nadelen:
Er zijn echter veel bedrijven die je zullen proberen te overtuigen om je social media uit te besteden. En ze hebben niet allemaal de ervaring om jouw bedrijf te ondersteunen. Wat is dan de beste oplossing? Dat bepaal je nog steeds zelf. Maak de afweging of je een persoonlijke toon wilt hanteren op social media, of dat je met behulp van berichten je marketingstrategieën wilt versterken. Op welke platformen wil je actief zijn? Ieder social media platform heeft immers zijn eigen doelpubliek, zijn eigen kenmerken en doelstellingen.
Maak je de overweging om je sociale media uit te besteden? Bespreek dan zeker wat de resultaten zullen zijn. Het vergroten van je volgers is vaak niet van belang, wel de interacties die je met je volgers hebt.
De conclusie is dat voor kleinere organisaties social media best vaak binnenshuis blijft. Zo kan je sneller en persoonlijker communiceren. Bepaal een regelmaat waaraan je je social media kan onderhouden, dat kan zelfs maar één keer per week zijn. Heb je hulp nodig om uitgebreide berichten te schrijven, foto’s en video’s te produceren of kleine campagnes op te zetten? Zoek dan een partner die je enkel hierbij kan helpen. Posten op social media is immers eenvoudig, goede content onwikkelen is dat vaak niet.