Kan je social media uitbesteden?

Je social media strategie bepaalt of je dit kan of niet. Niemand verplicht je om online aanwezig te zijn. Maar dat je er je voordeel uit kan halen is al snel duidelijk. Het vraagt echter veel tijd en energie, en dan lijkt snel interessant om deze taak uit te besteden. Immers, het beheer is iets waar je met regelmaat mee moet bezig zijn. En niet alleen wanneer het je past.

Social media kan je helpen op verschillende niveaus:

  • Bedrijfsimage versterken
  • Online verkoop
  • Klantenbinding aangaan
  • Klantenservice

De voordelen van social media uit te besteden lijken al snel duidelijk:

  • Meer tijd om met je core business bezig te zijn.
  • Veel content kan op voorhand gemaakt worden: video’s, blog posts, …
  • In een grote onderneming worden vaker bedrijfstaken uitbesteed.
  • Het beheer van social media wordt met veel expertise uitgevoerd.
  • Je hebt geen ervaring nodig met schrijven, ontwerpen en beheren van content.

Maar er zijn ook enkele nadelen:

  • Het bedrijf dat jouw social media beheert, spreekt ook in jouw naam.
  • Je bent niet altijd op de hoogte van de online conversaties met je klanten.
  • Je verliest heel wat persoonlijk contact me je volgers, voor kleinere organisaties kan dit nadelig zijn.
  • Ontwikkelingen binnen je bedrijf of in de actualiteit kunnen minder snel opgevolgd worden.
  • Je berichten op social media kunnen minder spontaan en authentiek lijken.
  • Ook al heb je het beheer uitbesteed, je zal je social media passief opvolgen.

Er zijn echter veel bedrijven die je zullen proberen te overtuigen om je social media uit te besteden. En ze hebben niet allemaal de ervaring om jouw bedrijf te ondersteunen. Wat is dan de beste oplossing? Dat bepaal je nog steeds zelf. Maak de afweging of je een persoonlijke toon wilt hanteren op social media, of dat je met behulp van berichten je marketingstrategieën wilt versterken. Op welke platformen wil je actief zijn? Ieder social media platform heeft immers zijn eigen doelpubliek, zijn eigen kenmerken en doelstellingen.

Maak je de overweging om je sociale media uit te besteden? Bespreek dan zeker wat de resultaten zullen zijn. Het vergroten van je volgers is vaak niet van belang, wel de interacties die je met je volgers hebt.

De conclusie is dat voor kleinere organisaties social media best vaak binnenshuis blijft. Zo kan je sneller en persoonlijker communiceren. Bepaal een regelmaat waaraan je je social media kan onderhouden, dat kan zelfs maar één keer per week zijn. Heb je hulp nodig om uitgebreide berichten te schrijven, foto’s en video’s te produceren of kleine campagnes op te zetten? Zoek dan een partner die je enkel hierbij kan helpen. Posten op social media is immers eenvoudig, goede content onwikkelen is dat vaak niet.