Kies het juiste sociale media kanaal

Als organisatie lijkt het dat je verplicht aanwezig moet zijn op sociale media. Maar let echter op voor deze valkuil. Het verkeerd en zelfs overdadig gebruik van sociale media, kan ook negatieve gevolgen hebben. In de eerste plaats dient sociale media om een dialoog aan te gaan. Het is een aanvulling op online communicatie met een welbepaald doel voor ogen.

Kies bewust voor een specifiek platform. Ze zijn niet allemaal geschikt voor jouw organisatie. Online communities zijn erg organisch, ze ondergaan veel veranderingen en zijn onderhevig aan trends. Het is daarom belangrijk elk platform goed te bestuderen en je eigen conclusies te trekken. Je kan ook veel leren van anderen, kijk dus zeker hoe anderen het doen. Er is heel wat te vertellen over sociale media, maar met enkele eenvoudige aandachtspunten geraak je snel op weg.

Facebook

Facebook draait rond conversaties. Het community-gevoel is er erg groot. Klanten verwachten reacties en wisselen ervaringen uit met anderen. Het platform is geschikt voor elk type organisatie dat graag in dialoog gaat met zijn volgers.

Instagram

Instagram legt de focus op visuele communicatie. Gebruik dit platform om beelden te verspreiden. Het is al vaak aangetoond dat Instagram het meeste succes kent als je laat binnenkijken in je organisatie. Dit maakt je als organisatie toegankelijker en menselijker. Je volgers zullen er een gevoel van persoonlijk contact aan over houden.

YouTube

Het bekende video platform van Google wordt dagelijks wereldwijd gebruikt. Bewegende beelden doen het erg goed op sociale media, dus YouTube is een belangrijke tool als je regelmatig video’s produceert.

Twitter

Twitter is ooit begonnen met je de vraag te stellen: “What are you doing?”. Maar die vraag hebben ze al jaren achter zich gelaten. Je vindt er vandaag naast interessante weetjes ook heel wat grappige citaten op terug. Helaas is de populariteit van Twitter de laatste jaren niet meer gestegen. Maar het blijft voor velen een bron van nieuwsvergaring. Journalisten zijn er nog steeds erg actief op, dus haal er je voordeel uit. 

LinkedIn

Het professionele platform LinkedIn kan je een beetje vergelijken met Facebook, maar dan voor je werkvrienden. Ook hier kan je een apart profiel voor jezelf en je bedrijf aanmaken. Gebruik dit platform in de eerste plaats om je netwerken te ondersteunen. En vervolgens om je zakelijk nieuws te delen.

TikTok

Het Chinese platform TikTok ligt af en toe zwaar onder vuur. Ondanks het zeer grote succes, blijf ik erg sceptisch over het platform. Het heeft erg veel invloed op jonge gebruikers, is erg snel en de content is hierdoor erg vergankelijk. Het is in de eerste plaats een thuis voor creatieve dansvideo’s, die aan de basis liggen van het grote succes bij jongeren.

WhatsApp, Signal, Messenger, …

Persoonlijk beschouw ik een messenger app niet als sociale media. Vermits het uitwisselen van berichten vooral gericht is op een-op-een communictie. Ze zijn belangrijke vorm van contact, maar niet als medium om met je klanten te communiceren.

Tot slot

Je moet geen lid worden van alle sociale platformen. Dat vergroot immers het risico dat je niet voldoende tijd en energie kan vinden om ze te onderhouden. En er is niets zo saai als een dode account. Wil je je toch aanmelden voor enkele platformen? Hou dan deze vuistregels bij de hand:

  1. Wees actief. En post met regelmaat. Het is niet nodig om elke dag een bericht op je profiel te plaatsen. Maar probeer dit wel consequent te doen. Zo wordt het verwachtingspatroon van je volgers ingevuld. 
  2. Gebruik korte en bondige taal. Schrijf geen lange teksten die niemand zal lezen. Zorg steeds voor heldere en duidelijke berichten. Probeer positieve en actieve taal te gebruiken, zodat je volgers weten wat er van hen verwacht wordt. 
  3. Afbeeldingen doen het goed, video’s doen het beter. Omdat jouw bericht in een nieuwsfeed wordt opgenomen, zullen je volgers in de eerste plaats je bericht oppervlakkig scannen. Een visueel element vergroot de kans dat je bericht ook opgepikt wordt. Het is ondertussen ook aangetoond dat bewegende beelden (slideshow van foto’s, video, animatie, …) erg in de lift zitten. Zeker bij een jong publiek. Sociale platformen geven dan ook graag de voorkeur aan video.
  4. Deel je content opnieuw. Sociale netwerken zijn een vluchtig medium. Het kan daarom geen kwaad om oude berichten (die nog steeds relevant zijn) opnieuw te delen. Kan je ondertussen een update toevoegen aan je bericht? Gebruik dit dan in je voordeel. Heb je een ander beeld? Vervang deze dan in het oorspronkelijke bericht. Zo kan je op eenvoudige wijze nieuw content genereren door hergebruik.
  5. Neem ook zelf deel aan de conversaties. Niet alleen op je eigen profiel of pagina. Maar ook op die van interesse groepen, concullega’s en meer. Hou het deftig, neutraal en zorg dat je emoties niet de bovenhand gaan nemen. Profileer je zo als expert in je vak! 
  6. Moedig het delen aan, maar vraag het niet expliciet. Iedereen die je bericht deelt, is onbewust jouw ambassadeur. Vermijd echter dat je hier expliciet om vraagt. Dat werkt al snel op de zenuwen. Niet het delen van je bericht is een doelstelling, wel het verspreiden binnen de juiste doelgroep. En dat bereik je meestal door goede content te produceren, dat uitnodigt om te delen. 
  7. Kwaliteit primeert boven kwantiteit. Dit geldt ook voor jouw volgers. Het aantal volgers is niet van belang. Het is beter om 100 trouwe volgers te hebben die ook een conversatie durven aangaan. Dan 1000 volgers die nooit één post leuk vinden.
  8. Laat je inspireren. Je kan op zoek gaan naar een inhaakkalender waarop je verschillende thema’s per dag kan terugvinden. Maar ook de actualiteit kan je inhoud bezorgen. Wordt er geschreven over jouw sector, dan kan je hier dus gemakkelijk op inpikken.
  9. Maak een planning en meet je succes. Sociale media vraagt om ervaring. Maak het jezelf gemakkelijk en leg een contentplan aan. Bekijk ook welke berichten goed hebben gescoord. En stuur je planning bij waar nodig.
  10. Wees geduldig. Het kan even duren vooraleer je resultaat boekt op sociale media. Je gaat zelden na enkele dagen of weken al grote veranderingen merken. Probeer daarom vol te houden, en blijf trouw aan je strategie.